Friday 17 November 2017

Pengurusan kewangan forexworld


Dikirim dalam TIPS MENGURUS KEWANGAN ANDA Rasa terkilan apabila anak-anak zaman ini tidak menghargai duit yang bernilai kecil. Mereka tidak menghargai apabila diberi duit 1 ringgit, 50 sen, 20 sen atau 10 sen. Begitu juga yang ada pendapatan. Duit-duit syiling diletak merata-rata tempat di rumah. Tidak ada tabung untuk menyimpan atau melabur. Seorang pencuri ditangkap dan pernah jadi jutawan apabila mencuri wang 1 sen daripada akaun pelanggan mereka. (Agama melarang kita mencuri) Dalam perniagaan runcit keuntungan bagi satu barang antara 3 sen hingga 50 sen sahaja. Disebabkan peniaga menghargainya maka perniagaan dan keuntungannya berlipat kali ganda selesai beberapa tahun. Dalam amanah saham atau saham nilai seunit saham dikira sehingga empat angka bagi nilai sen. Contoh harga seunit saham dibeli pada harga RM 0.2134. Kita Hanya dapat menyebut nilai itu 21 sen sahaja. Sukar untuk memeberi nilai pada 34 dibelakang21 sen. Tetapi sekiranya harga saham itu meningkat kepada RM0.2413 (24 sen), Ramai pelabur gembira kerana mendapat untung berganda kerana beza 3 sen itu da mera telah memilikinya sebanyak 500,000 unidade. Jika duit sen banyak di rumah bolehlah ke Tabung Haji atau Perbankan Islã is totuk dimasukkan ke akaun sendiri. Atau kita sedekahkan 10 sen setiap kali sembahyang jemaah masjid atau surau kita. Allah berfirman keuntungan berlipat kali ganda pahala bersedekah ibarat sebiji benih yang tumbuh mengeluarkan tujuh tangkai, setiap tangkai itu mengandungi 100 biji (Al-Baqarah 261). Nabi bersabda Segeralah kamu bersedekah, kerana bala bencana itu tidak dapat melangkahi sedekah (Al-Baihaqi) Jika anda sering berasa tidak berpuas hati dengan pasangan anda tentang soal perbelanjaan isi rumah, jangan mendiamkan diri sahaja kerana ini akan memburukkan lagi keadaan. Mungkin ada di kalangan anda takut untuk menyuarakan pandangan tentang corak perbelanjaan pasangan, namun harus diingatkan bahawa apabila sudah mengambil keputusan untuk hidup bersama, segala keputusan hendaklah atas persetujuan bersama. Oleh itu, jika keadaan ini berlaku kepada anda, salah seorang daripada anda sepatutnya memberanikan diri untuk bertanya dan berbincang mengenai hal-hal kewangan. Ini penting, jika tidak anda bukan sahaja akan dibelenggu dengan masalah kewangan, tetapi turut dibelenggu dengan masalah rumah tangga. Berikut beberapa tip yang boleh dijadikan panduan: Jangan segan untuk bertanya kepada pasangan anda mengenai corak dan tabiat kewangannya seperti cara perbelanjaan, tanggungan hutang dan sejauh mana pasangan anda tahu mengenai pelaburan. Keluarkan sedikit bajet untuk membeli dan ambil masa a memkaka buku-buku mengenai pengurusan kewangan atau berjumpalah dengan pakar perancangan kewangan untuk memperbaiki corak anda dan pasangan menguruskan kewangan. Ambil masa intuk berbincang tentang impian kewangan anda berdua serta bagaimana anda dan pasangan mahu menghadapi waktu-waktu persaraan kelak. Selain itu, anda dan pasangan perlulah berbincang tentang cara-cara bagaimana mahu meningkatkan hasil pendapatan dan bagaimana cara yang terbaik untuk mengurangkan perbelanjaan serta banyakkan menyimpan untuk masa depan. Dan apa yang paling penting sekali ialah bagaimana anda dan pasangan anda boleh melindungi diri dan keluarga sebagai jaminan apabila berlakunya musibah yang tidak dapat dielakkan. Contohnya mengambil perlindungan insurans seperti insurans kemalangan, insurans perubatan dan sebagainya. Bekerjasamalah untuk menguruskan kewangan anda dan jangan mengharapkan seorang sahaja yang menguruskannya. Tetapkan tarikh setiap bulan untuk mesyuarat bajet kewangan. Sumber dipetik daripada Mingguan Wanita (25 de fevereiro de 8211 3 Mac 2017) Oleh: Norhasliza Mohd Shafi Terdapat pelbagai jenis caj yang anda perlu fahami, termasuklah: Pengeluar kad kredit mungkin akan mengenakan yuran yang akan dikenakan sekali sahaja. Yuran ini mungkin berbeza antara satu pengeluar kad kredit dengan yang lain. Ini adalah yuran sama rata yang perlu dibayar setahun sekali. Anda dikehendaki membayar yuran tersebut walaupun anda tidak pernah menggunakan kad kredit anda. Yuran tahunan biasanya adalah di dalam lingkungan RM60 hingga RM90 untuk kad klasik dan RM130 hingga RM195 untuk kad emas. Ini adalah caj yang dikenakan kepada anda oleh pengeluar kad kredit ke atas baki yang belum dijelaskan selepas tarikh tamat tempoh. Caj ini biasanya dikira berdasarkan baki harian. Bermula daripada 1 Julai 2008, kadar faedah yang dikenakan adalah secara bertingkat mengikut amalan pembayaran balik pemegang kad. Ini bertujuan untuk menggalakkan penggunaan kad kredit secara berdisiplin di kalangan pemegang kad. Bermula dari 31 Mac 2009, kadar faedah baru yang dikenakan adalah seperti berikut: 1. Bagi Rekod Pembayaran Balik Pemegang kad yang menjelaskan bayaran mínimo selama 12 bulan berturut-turut. Kadar Faedah yang dikenakan adalah sehingga 13,5 setahun. 2. Bagi Rekod Pembayaran Balik Pemegang kad yang menjelaskan bayaran mínimo selama 10 bulan atau lebih sepanjang tempoh 12 bulan. Kadar Faedah yang dikenakan adalah sebanyak 16 setahun. 3. Selain daripada 1 amp 2, Kadar Faedah yang dikenakan boleh melebihi 17,5 setahun. Uau. Baaanyaaaaknya. (Kalau simpan dalam KPF pon hanya dapat 16 setahun) Dapatkan nasihat daripada pengeluar kad kredit anda berkenaan cara-cara untuk mengira caj yang dikenakan supaya anda tidak perlu membayar caj yang dapat dielakkan. Yuran pendahuluan wang tunai Ini adalah yuran yang dikenakan bagi setiap kali pendahuluan wang tunai diperoleh. Yuran ini biasanya 3 hingga 5 daripada jumlah pendahuluan wang tunai yang diambil dan merupakan tambahan kepada caj kewangan yang dikenakan ke atas jumlah pendahuluan yang diberikan kepada anda. Caj kewangan dikira bermula daripada tarikh wang tersebut diambil atau apabila jumlah tersebut tercatat ke dalam akaun kad kredit anda. Jumlah pendahuluan wang tunai ini mungkin dihadkan untuk setiap pelanggan. Ini adalah caj yang dikenakan jika anda gagal untuk menjelaskan sekurang - kurangnya jumlah bulanan mínimo sebelum tarikh yang ditetapkan. Jika anda bayar selepas tarikh tamat tempoh, anda akan dikenakan caj kewangan (faedah ke atas baki belum jelas) dan caj bayaran lewat. Caj bayaran lewat boleh mencecah 1 daripada baki belum jelas atau jumlah maksimum sebanyak RM75 manakala jumlah mínimo sebanyak RM5. Maklumat terperinci kesemua fi dan caj kad kredit anda terdapat di laman web institusi perbankan anda. Caj kewangan, yuran dan tempoh tanpa faedah Anda boleh menikmati tempoh tanpa faedah, kebiasaannya selama 20 hari dari tarikh urus niaga mula direkodkan (untuk pembelian sahaja) sekiranya anda tidak mempunyai sebarang jumlah tertunggak yang perlu dibayar dari bulan sebelumnya. Oleh itu, sekiranya anda hanya membayar sebahagian atau jumlah mínimo baki yang perlu dibayar, anda akan dikenakan faedah ke atas semua pembelian yang dibujo melalui kad kredit anda dari tarikh urus niaga direkodkan. (Dipetik dari bankinfo) Sumber diperolehi daripada: Pengurusan kewangan memang penting. Setiap individu perlu bijak dalam hal ini tidak kira berapa jumlah wang atau aset yang kita miliki. Kadangkala mungkin kita berasa tertekan bila menyebut atau mendengar perkataan pengurusan kewangan. Sebenarnya, melaksanakan tidaklah sukar. Saya kongsikan 5 sahaja dicas yang mudah untuk anda gunakan dalam pengurusan kewangan: 1) Simpan 10 daripada pendapatan anda Hanya 10 sekurang-kurangnya, perlu dipindahkan ke akaun simpanan anda (Akaun Bebas Kewangan). Yang mana simpanan ini merupakan recompensa kepada diri sendiri setelah bertungkus lumus bekerja setiap bulan. Anda mempunyai 90 lagi yang boleh diagihkan seperti berikut: 10 Akaun Bebas (gunakan untuk aktiviti yang disukaihobi contohnya, melancong dsb) 50 Akaun Keperluan (rumah, perbelanjaan bulanan) 10 Akaun Kecemasan, Jangka Panjang 10 Akaun Pendidikan (bidang yang diminati) 10 Akaun Pemberian (Contohnya, untuk ibubapa atau kebajikan) Dengan membuat agihan seperti ini, ia akan membantu anda menyediakan bajet bulanan. 2) Bayar penuh jumlah penggunaan kad kredit setiap bulan Tak salah memiliki kad kredit. Banyak kemudahan. Tak perlu bawa tunai yang banyak, lebih selamat. Tapi gunakan ia sepertimana anda berbelanja secara tunai kerana setiap bulan anda perlu membayar jumlah penuh dan ini mengelakkan kos faedah yang tinggi ke atas baki bayaran bulanan apabila anda membayar jumlah yang sahaja mínimo. Kos faedah ini adalah amat mahal, boleh melebihi 20 Tapi sekiranya anda bijak, penjimatan juga boleh dinikmati dengan penggunaan kad kredit. 3) Sediakan bajet dan buat senarai perbelanjaan bulanan Setelah menyediakan akaun dan membuat pembahagian seperti tip 1, boleh sediakan bajet yang lebih terperinci. Melalui bajet, anda akan mendapati terdapat lebihan lagi yang boleh dimasukkan ke Akaun Bebas Kewangan anda. Sekiranya tiada lebihan pula, anda boleh membuat perubahan kepada tahap perbelanjaan bulanan seperti mengurangkan kos-kos tertentu contohnya menggantikan makan diluar dengan makan bersama keluarga dirumah. 4) Buat senarai barangan sebelum membeli barangan keperluan Tanpa menyediakan senarai barangan yang hendak dibeli, kemungkinan anda akan berbelanja lebih 30-50 daripada yang sepatutnya. Terutamanya apabila membeli barangan keperluan di hypermarket. Senarai barangan akan membantu e a lebih fokus dan jimat masa. Jadi JIMAT WANG JIMAT MASA 5) Berbincang dengan pasangan anda tentang kewangan Bagi yang telah berkeluarga, saya sangat menyarankan agar sentiasa berbincang dengan pasangan anda tentang pengurusan kewangan. Ini sangat penting supaya masing-masing faham kedudukan kewangan bersama dan boleh melaksanakan strategi yang sesuai untuk memperbaiki situasi kewangan ke arah yang lebih baik. Sumber diperolehi daripada: Artikel bertajuk 8220Kelemahan Kewangan di Kalangan Masyarakat8221 tulisan Sunthara Segar ini saya jumpa ketika terbaca sebuah majalah berkaitan mengurus kewangan. Pada mulanya saya cuma ingin membaca sepintas lalu sahaja, tetapi tertarik kerana di dalamnya ada tertulis sebuah artikel lagi yang ditulis oleh penulis lain berkaitan 8220Melayu Masih Lemah Sistem Kewangan8221. Oleh itu, di sini saya ingin kongsikan beberapa komen yang diberikan penulis tersebut berkaitan isu ini. Apabila timbul skim cepat kaya dan pelaburan menerusi internet, orang Melayu yang paling ramai berhimpun mendengar cerita dan sanggup menghabiskan wang untuk menyertainya. Sedangkan orang Melayu tidak pernah mempersoalkan di mana wang itu dilaburkan dan siapa yang menguruskan dana tersebut. Betapa singkatnya minda bangsa kita untuk mendapatkan wang dengan cara mudah hanya dengan menaja beberapa orang kononnya akan mendapat pulangan yang lumayan. Dari pengalaman penulis selama 12 tahun dalam bidang perancangan kewangan dan juga melalui pergaulan dengan rakanbewat CFP (planejador financeiro certificado) dari negara-negara lain, penyakit manuscrito ini ternyata tidak mengira bangsa, negara atau kaum. Dari segi sejarah, skim cepat kaya dan pelaburan telah wujud semenjak manuscrito mencipta mata wang dan mengenali emas perak. Internet cuma memberikan satu medium untuk penipu-penipu memasarkan helah mereka di samping memudahksan urus niaga. Itu sahaja bezanya. Namun satu sikap manuscrito a partir de Austrália e Reino Unido. Sikap ini ialah inginkan keuntungan cepat tanpa usaha yang sepadan. Skema pelaburan internet ada yang 8220bonafide8221 (jujur) dan boleh membawa keuntungan tetapi malangnya lebih jujur ​​sesuatu sistem kadang-kadang kurang pula pulangannya. Publisisti pun kurang berbisa dibandingkan dengan pelaburan palsu. Masalahnya ialah bukan pada produk pelaburan tetapi ialah kurangnya pendidikan kewangan de kalangan bakal pelabur itu sendiri. Seorang itu layak melabur bukannya bresaskan kepada kemampuannya untuk menyediakan modal tetapi pada pengetahuannya untuk bertanyakan soalan-soalan yang bernas. Sikap tertutup bangsa Melayu seperti 8216katak bawah tempurung8217 masih tebal dalam soal membicarakan pengurusan kewangan khususnya melalui penasihat kewangan yang bertauliah. Malah keadaan ini juga mungkin disebabkan sikap negatif diri mereka sendiri (paling ramai) dan kemungkinan sikap ejen dan penasihat kewangan yang tidak profesional dan beretika. Akhir sekali, sedikit nasihat dan panduan agar para pelabur membuat penilaian terhadap kewangan masing-masing sebelum membuat sesuatu pelaburan agar kelak tidak terjadi hal seperti bukan hasil yang dituai tetapi bebanan hutang pula yang terpaksa ditanggung. Bab Pengurusan Kewangan - PowerPoint PPT Apresentação Transcrição e apresentadores Notas Título: Bab Pengurusan Kewangan 1 PENGENALAN KEPADA PENGURUSAN KEWANGAN DI SEKTOR AWAM PENCERAMAH MD. AZHAN BIN SAMAT KEMENTERIAN SUMBER ASLI DAN ALAM SEKITAR (NRE) 2 RANGKA CERAMAH Definisi Pengurusan Kewangan Kenapa Pentingnya Pengurusan Kewangan Kumpulan Wang Disatukan Undang-undang Peraturan Mengenai Pengurusan Kewangan Sektor Awam (Persekutuan) Pihak Berkuasa Dalam Pengurusan Kewangan Sektor Awam Siapa Bertanggungjawab Mengenai Pengurusan Kewangan Sektor Awam 3 Bidang-bidang utama dalam Pengurusan Kewangan Sektor Awam Prinsip Utama Pengurusan Kewangan Sektor Awam Kawalan Pengurusan Kewangan Sektor Awam Kelemahan-kelemahan Dalam Pengurusan Kewangan Sektor Awam 4 DEFINISI PENGURUSAN KEWANGAN Pengurusan Kewangan adalah proses yang melibatkan jentera pentadbiran dan kaedah-kaedah di mana dana untuk Membiayai perbelanjaan awam diperolehi, dibelanja dan diberakaunkan. Termasu klah proses-proses yang melibatkan perancangan, pembentukan dan pelaksanaan dasar-dasar mengenai pencukaian, belanjawan, perbelanjaan, perolehan, perakaunan dan lain-lain yang berkaitan dengannya. 5 KOMPONEN PENGURUSAN KEWANGAN Perancangan Pelaksanaan Penyelarasan Kawalan Penilaian 6 KENAPA PENTINGNYA PENGURUSAN KEWANGAN Sumber-sumber (manusia, wang, bahan-bahan dan masa) adalah terhad Permintaan terhadap suco-suco tersebut tidak terhad Terdapat alternativo dalam memperolehi dan menggunakan sementes-suco tersebut 7 Pengurusan Kewangan adalah nadi bagi sesuatu organisasi Sumber-sumber ekonomi tidak dapat digerakkan tanpa pengurusan kewangan yang teratur. 8 KUMPULAN WANG DISATUKAN Satu Kumpulan Wang dimana semua hasil kerajaan yang diperolehi, kecuali wang berkaitan dengan Agama Islam dimasuk dan diachtakaunkan di dalamnya. Wang dalam Kumpulan Wang Disatukan ini tidak boleh dikeluarkan tanpa diluluskan oleu sesuatu undang-undang. Mengikut Akta Acara Kewangan 1957, tiga (3) Akaun berasingan disenggarakan di bawah Kumpulan Wang Disatukan Akaun Hasil Disatukan Akaun Amanah Disatukan e Akaun Pinjaman Disatukan. 9 Depósito Amanah Terimaan Balik Pendahuluan Pinjaman HASIL Pinjaman Dalam Negeri Pinjaman Luar Negeri KUMPULAN WANG YANG DISATUKAN AKAUN HASIL AKAUN AMANAH AKAUN PINJAMAN PERBELANJAAN DEPÓSITO BEKALANO Bayaran Balik Pinjaman KUMP. WANG AMANAH AWAM Emolumen Pmatan Bekalan Pemilikan Harta Modal Pemberian dan Kenaan Tetap Caruman KUMP. WANG AMANAH KJAAN Caruman KUMP. WANG PINJAMAN PMAHAN Caruman KUMP. WANG PEMBANGUNAN Terima Balik PERBELANJAAN TANGGUNGAN PERBELANJAAN PEMBANGUNAN Pinj. Kpd Agensi Kjaan Peruntukan Diraja Pencen, Pampasan Ganjaran Perbelanjaan Kerana Hutang Negara Bayaran Atas Perintah Mahkamah Perbelanjaan Langsung Bayaran Balik Pinjaman KUMP. WANG PENJELAS Caruman CARTA 1 Hubungan Antara Akaun Kumpulan Wang Yang Disatukan 10 UNDANGUNDANG PERATURAN MENGENAI PENGURUSAN KEWANGAN AWAM (PERSEKUTUAN) Perlembagaan Persekutuan Akta Acara Kewangan 1957 Arahan Perbendaharaan Pekeliling Perbendaharaan Surat Pekeliling Perbendaharaan dan Akta Auditoria 1957. 11 Struktur Kuasa Dalam Pengurusan Kewangan Sektor Awam YDP Agong JWKA Parlimen Jemaah Menteri Menteri Kewangan 12 PIHAK BERKUASA MENGENAI PENGURUSAN KEWANGAN SEKTOR AWAM PERKARA 39, Perlembagaan Kuasa Pemerintah Persekutuan adalah terletak pada Yang Di Pertuan Agong dan kuasa itu boleh dijalankan oleh mana-mana Menteri yang diberikuasa porno Jemaah Menteri, tetapi Parlimen boleh dengan undang-undang memberi tugas-tugas pemerintah kepada orang-orang lain. 13 Seksyen 6 (1), Akta Tatacara Kewangan 1957 Berhubung dengan pengurusan kewangan Awam, Yang Di Pertuan Agong bertindak menurut nasihat Jemaah Menteri melalui Menteri Kewangan Yang telah diberikuasa eksekutif oleh Badan Perundangan 14 SIAPA BERTANGGUNGJAWAB MENGENAI PENGURUSAN KEWANGAN SEKTOR Awam Menteri Kewangan adalah bertanggungjawab keseluruhan secara Ke atas Pengurusan Kewangan Kerajaan Persekutuan. Seksyen 6 (1), Akta Acara Kewangan 1957 (dipinda 1972) menyatakan Pengurusan Kumpulan Wang Disatukan dan kawalan dan arahan bagi semua perkara berhubung dengan hal ehwal Kewangan Persekutuan terletak hak pada Menteri. 15 Mengikut Seksyen 15 (A) 1, Akta Acara Kewangan - Menteri Kewangan dibenarkan untuk menurunkan kuasanya kepada Pegawai Pengawal yang juga menjadi Ketua Pegawai Perakaunan bagi agensi-agensi di bawah kawalannya untuk melaksanakan tugas pengurusan kewangan di Agensi masing-masing. 16 Pegawai Pengawal pula secara bertulis boleh melantik pegawai-pegawai di bawah jagaannya untuk melaksanakan tugas dan tanggungjawab tersebut. Namun, Pegawai Pengawal tidak boleh melepaskan diri dari tanggungjawab tersebut. 17 Pegawai Pengawal Pegawai Perakaunan Pegawai Pengawal Pegawai yang dilantik oleh Menteri Kewangan atau Menteri Besar di bawah Sek.15A (1) ATK 1957 yang bertanggungjawab dalam pengurusan wang awam dan juga sebagai Ketua Pegawai Perakaunan bagi agensi di bawah kawalannya. 18 Pegawai Perakaunan Pegawai yang ditugaskan berkenaan dengan apa-apa wang atau barang-barang awam. Mengikut Akta Acara Kewangan 1957 Pegawai Perakaunan termasuklah tiap-tiap pegawai awam yang dipertanggungjawabkan dengan tugas-tugas berikut 19 a) Memungut, menerima atau mengakaun wang awam b) Membayar atau membelanjakan wang awam dan c) menerima, menyimpan atau melupus barang-barang awam. 20 BIDANG-BIDANG UTAMA DALAM PENGURUSAN KEWANGAN SEKTOR AWAM 1) Pengurusan Belanjawan 2) Pengurusan Hasil Pengurusan Perolehan Pengurusan Perbelanjaan Pengurusan Perakaunan dan Pengurusan Aset. 21 (1) PENGURUSAN BELANJAWAN DEFINASI Belanjawan merupakan satu pernyataan hasil dan perbelanjaan bagi masa hadapan yang digunakan sebagai alat perancangan suco ekonomi bagi memenuhi keperluan negara rakyat 22 (1) PENGURUSAN BELANJAWAN Faedah-faedah pengurusan belanjawan berkesan Membolehkan Jabatan merancang hasil dan perbelanjaan jangka pendek dan Jangka panjang Menentukan pengagihan sumber-sumber kewangan mengikut keutamaan dan Sesuatu dasar yang dirancang akan dapat dicapai. 23 CICLO DE ORÇAMENTO DE DESPESAS 2005-2006 TESOURO FEDERAL (DIVISÃO DE GESTÃO ORÇAMENTAL) NOVEMBRO 2004 Deliberaçao do ET pelo Tesouro JANEIRO DE 2005 Circular para Estimativas de Ano Novo AGOSTO-SETEMBRO. 2005 Aprovação de estimativas de Ano Novo pelo Ministro das Finanças e Gabinete JANEIRO DE 2006 Execução Orçamental por Agências JAN. - FEVEREIRO. 2005 Agências Preparam e enviam Estimativas de Ano Novo FINAL DE DEZEMBRO DE 2005 Problemas do Ministro das Finanças Ordem de Despesas MAIO-JULHO Orçamento-Audiência OUTUBRIMO DE 2005 Documento de orçamento Impresso e submetido ao Parlamento MARÇO DE 2005 Receber envios e BRO faz estudo individual APRIL 2005 Audição preliminar OCT. - DEC. 2005 Parlamento debate e aprova o Orçamento do Ano Novo 24 (2) PENGURUSAN HASIL DEFINASI Hasil merupakan semua jenis pendapatan yang diterima oleh Kerajaan. Hasil terbahagi kepada 2, iaitu a) Hasil cukai dan b) Hasil bukan cukai. 25 (2) PENGURUSAN HASIL Jenis-jenis Hasil - a) Hasil Cukai i. Langsung (cth Cukai Pendapatan) ii. Tak Langsung (cth Duti Eksais, Duti Import) b) Hasil Bukan Cukai Contoh - Lesen, denda, sewaan, bayaran perkhidmatan 26 (2) PENGURUSAN HASIL Perkara-perkara yang diberi perhatian dalam pengurusan hasil yang baik - a) Semua bayaran yang dipungut hendaklah Sentiasa disemak dan dikemaskini b) Tindakan hendaklah diambil bagi memungut tunggakan hasil c) Restituir rasmi hendaklah dikeluarkan segera bagi semua terimaan wang 27 (2) PENGURUSAN HASIL d) Semua buku resit, lesen dan dokumen seumpamanya disimpan di tempat yang selamat e) Semua terimaan hasil Dimasukkan ke dalam bank dengan seberapa segera dan f) Satu penyata pungutan hasil hendaklah disediakan dan dikemaskini. 28 (3) PENGURUSAN PEROLEHAN DEFINASI Satu proses untuk memperolehi input-input yang diperlukan oleh sesebuah organisasi dengan cekap pada kos yang paling menguntungkan dan memenuhi keperluan pelanggan. Terdapat 3 jenis, iaitu a) Bekalan b) Perkhidmatan dan c) Kerja. 29 (3) PENGURUSAN PEROLEHAN Terdapat beberapa kaedah perolehan, antaranya seperti berikut a) Panjar Wang Runcit (lt RM500) b) Terus Pembeliano (gtRM500 RM50,000) Sebutharga (gtRM50,000 RM200,000) Tender (gtRM200,000) Rundingan Terus (Tiada tinha) Gotong royong (lt RM100,000) Kontrak Pusat dan Pembelian Darurat (Tiada tinha). 30 (4) PENGURUSAN PERBELANJAAN DEFINASI Wang yang dibelanjakan selaras dengan semua undang-undang dan peraturan yang telah ditetapkan. Perbelanjaan terbahagi kepada 3, iaitu a) Mengurus b) Pembangunan dan c) Amanah. 31 (4) PENGURUSAN PERBELANJAAN a) Belanja Mengurus terbahagi kepada 2, iaitu i) Perbelanjaan Tanggungan (T) dan ii) Perbelanjaan Bekalan (B). 32 (4) PENGURUSAN PERBELANJAAN i) PERBELANJAAN TANGGUNGAN Perbelanjaan berkaitan dengan Perkara 98 Perlembagaan Persekutuan yang dipertanggungkan terus kepada Kumpulan Wang Disatukan por Perlembagaan. Peruntukan menggunakan Kod Perbelanjaan T dan diikuti kod angka KementerianJabatan. (Contoh T08 JPA) 33 (4) PENGURUSAN PERBELANJAAN ii) PERBELANJAAN BEKALAN Semua jenis perbelanjaan untuk membiayai kegiatan aktiviti jabatan dalam menyediakan perkhidmatan kepada rakyat. Peruntukan menggunakan Kod Perbelanjaan B dan diikuti kod angka Kementerian Jabatan. (Contoh B43 NRE) 34 (4) PENGURUSAN PERBELANJAAN b) Belanja Pembangunan Merupakan perbelanjaan berbentuk modal yang biasanya tidak berulang dan ia mendatangkan faedah dalam jangka panjang. Peruntukan menggunakan Kod Perbelanjaan P dan diikuti kod angka KementerianJabatan (Contoh P43 NRE) 35 (4) PENGURUSAN PERBELANJAAN Ciri-ciri Belanja Pembangunan Melibatkan peruntukan yang besar (5 tahun) Aliran tunai berjangka panjang Memerlukan penyeliaan dan penyelenggaraan Dibiayai dari sumber pinjaman. 36 (4) PENGURUSAN PERBELANJAAN c) PERBELANJAAN AMANAH Wang Amanah yang diterima daripada pihak-pihak tertentu untuk perbelanjaan bagi sesuatu tujuan. Kebiasaannya diberi melalui geran tahunan dan kawalan perlu dilakukan serta laporan dikemukakan kepada pihak yang memberi. 37 (5) PENGURUSAN PERAKAUNAN DEFINASI Urusan yang melibatkan pembayaran, penyelenggaraan akaun kerajaan dan penyediaan penyata kewangan kerajaan berlandaskan undang-undang peraturan semasa. 38 (5) PENGURUSAN PERAKAUNAN Rekod-rekod dan daftar yang perlu diselenggara e dikemaskinikan ialah - a) Buku Vot b) Daftar Bil c) Daftar Baucer d) Daftar Bayaran dan e) Daftar Cek Terbatal. 39 (6) PENGURUSAN ASET DEFINASI Proses menjaga, mengawal, memelihara, mengendali dan menyelenggara harta berbentuk fizikal yang mempunyai nilai dan diperolehi sama ada untuk digunakan terus atau pada masa akan datang. Ia bermula sejak aset diperolehi sehingga ia dilupuskan atau dihapuskira. 40 (6) PENGURUSAN ASET KATEGORI ASET KERAJAAN Tetap (Tak Alih) i. Tanah (di bawah bidang kuasa JKPTG) ii. Bangunan (bidang kuasa JKR) Alih i. Harta Modal ii. Inventori iii. Bekalan Pejabat iv. Stok dalam stor 41 (6) PENGURUSAN ASET PENGURUSAN ASET MELIPUTI Perolehan Pendaftaran Pemeriksaan Penyelenggaraan Pelupusan Kehilangan dan hapuskira 42 PRINSIP PENGURUSAN KEWANGAN Terbahagi kepada 2, iaitu 1) LEGALITI Bermaksud pengurusan kewangan mestilah mematuhi Semua undang-undang dan peraturan Yang digubal untuknya 2) AKAUNTABILITI Bermaksud Memikul amanah untuk menjalankan aktiviti yang ditentukan secara bertanggungjawab ke atas kejayaan ataupun kegagalannya 43 PRINSIP-PRINSIP LEGALITI TERBAHAGI KEPADA 5 PERINGKAT UTAMA - TERIMAAN WANG AWAM SIMPANAN WANG AWAM (CUSTODIA) PENGELUARAN WANG AWAM BAYARAN WANG AWAM PERAKAUNAN WANG AWAM 44 LEGALITI TERIMAAN WANG AWAM Tiada apa - apa cukai boleh dikenakan tanpa undang-undang Kutipan hasil (cukaiyuran) hanya boleh dibuat berasaskan akta (Perkara 96 ​​Perlembagaan Persekutuan) Pinjaman kewangan hanya boleh dibuat di bawah kuasa Undang-Undang Persekutuan (Perkara III Perlembagaan) 45 LEGALITI SIMPANAN WANG AWAM (CUSTÓDIA) Semua hasil yang dikutip Mestilah dimasukkan dalam Kumpulan Wang Disatukan (Perkara 97 Perlembagaan) kecuali hasil kutipan berkaitan Agama Islam seperti zakat, fitrah dan lain-lain. 46 LEGALITI PERBELANJAAN WANG AWAM Tiada apa-apa perbelanjaanpembayaran boleh dibuat daripada Kumpulan Wang Disatukan kecuali apabila peruntukan yang ditetapkan bagi sesuatu maksud perbelanjaan telah dibenarkan dari segi undang-undang. 47 AKAUNTABILITI Akauntabiliti ialah obligasi seseorang untuk memberi jawapan dan penjelasan mengenai tindakan dan prestasinya kepada pihak Yang berhak untuk mendapatkan jawapan dan penjelasan mengenai sesuatu Yang dipertanggungjawabkan keatasnya 48 instrumen-instrumen AKAUNTABILITI AKAUNTABILITI FISKAL AKAUNTABILITI PENGURUSAN AKAUNTABILITI PROGRAMA 49 AKAUNTABILITI FISKAL Dari segi Integriti Kewangan, maklumat ( Divulgação) pematuhan kepada undang-undang dan peraturan pentadbiran awam 50 AKAUNTABILITI PENGURUSAN Dari segi penggunaan tenaga manuscrito de sabão-sumbero que está em segundo plano e danificado 51 PROGRAMA AKAUNTABILITI Programa Dari segi impak, programa de amizade, programa de amizade, mencapai objektif yang dirancangkan, dan opsyen yang terbaik Telah dipilih untuk mencapai objektif berkenaan dengan mengambilkira jumlah kos dan output 52 KAWALAN PENGURUSAN KEWANGAN SEKTOR AWAM KAWALAN PARLIMEN - Parlimen - Jkuasa Kira-Kira Awam (PAC) - Ketua Audit Negara PERBENDAHARAAN KEMENTERIANJABATAN 53 KELEM AHAN Dalam PENGURUSAN KEWANGAN SEKTOR Awam PENYEDIAAN PERUNTUKAN BELANJAWAN YANG MELEBIHI DARIPADA KEPERLUAN PERUNTUKAN-PERUNTUKAN TAMBAHAN YANG Tidak DIBELANJAKAN PERBELANJAAN YANG MELEBIHI PERUNTUKAN BUKU VOT Tidak DISELENGGARAKAN dengan LENGKAP DAN KEMASKINI 54 BAUCER BAYARAN Tidak DISOKONG dengan LENGKAP DAN DISAHKAN dengan SEWAJARNYA KELEMAHAN Dalam PENGURUSAN HARTASTOR Kerajaan KELEMAHAN Dalam SISTEM KAWALAN DALAMAN BAGI KUTIPAN HASIL KELEMAHAN DARI SEGI PERANCANGAN KELEMAHAN PENGURUSAN PEROLEHAN DAN KONTRAK DLL. 55 SEKIAN TERIMA KASIHPowerShow é um site de compartilhamento de apresentações líder. Se o seu aplicativo é de negócios, how-to, educação, medicina, escola, igreja, vendas, marketing, treinamento on-line ou apenas por diversão, PowerShow é um grande recurso. E, o melhor de tudo, a maioria de seus recursos legais são gratuitos e fáceis de usar. Você pode usar o PowerShow para encontrar e fazer o download de apresentações em ppt do PowerPoint em qualquer tópico que você possa imaginar para que você possa aprender a melhorar seus próprios slides e apresentações gratuitamente. Ou usá-lo para encontrar e baixar alta qualidade how-to PowerPoint ppt apresentações ilustradas ou animadas slides que vão ensinar-lhe como fazer algo novo, também de graça. Ou use-o para fazer o upload de seus próprios slides do PowerPoint para que você possa compartilhá-los com seus professores, classe, estudantes, chefes, funcionários, clientes, potenciais investidores ou o mundo. Ou use-o para criar slideshows de fotos realmente legais - com transições 2D e 3D, animação e sua escolha de música - que você pode compartilhar com seus amigos do Facebook ou círculos do Google. Isso é tudo gratuito, bem Por uma pequena taxa você pode obter o melhor industrys privacidade online ou publicamente promover as suas apresentações e apresentações de slides com classificações superiores. Mas, além disso, é livre. Bem, mesmo converter suas apresentações e apresentações de slides no formato Flash universal com todos os seus originais glória multimídia, incluindo animação, efeitos de transição 2D e 3D, música incorporada ou outro áudio, ou mesmo vídeo incorporado em slides. Tudo de graça. A maioria das apresentações e slideshows no PowerShow são gratuitas para visualização, muitos são ainda gratuitos para download. (Você pode optar por permitir que as pessoas baixem suas apresentações originais do PowerPoint e slideshows de fotos por uma taxa ou grátis ou não.) Confira PowerShow hoje - gratuitamente. Há realmente algo para todos apresentações de graça. Ou usá-lo para encontrar e baixar alta qualidade how-to PowerPoint ppt apresentações ilustradas ou animadas slides que vão ensinar-lhe como fazer algo novo, também de graça. Ou use-o para fazer o upload de seus próprios slides do PowerPoint para que você possa compartilhá-los com seus professores, classe, estudantes, chefes, funcionários, clientes, potenciais investidores ou o mundo. Ou use-o para criar slideshows de fotos realmente legais - com transições 2D e 3D, animação e sua escolha de música - que você pode compartilhar com seus amigos do Facebook ou círculos do Google. Isso é tudo gratuito, bem Por uma pequena taxa você pode obter o melhor industrys privacidade online ou publicamente promover as suas apresentações e apresentações de slides com classificações superiores. Mas, além disso, é livre. Bem, mesmo converter suas apresentações e apresentações de slides no formato Flash universal com todos os seus originais glória multimídia, incluindo animação, efeitos de transição 2D e 3D, música incorporada ou outro áudio, ou mesmo vídeo incorporado em slides. Tudo de graça. A maioria das apresentações e slideshows no PowerShow são gratuitas para visualização, muitos são ainda gratuitos para download. (Você pode optar por permitir que as pessoas baixem suas apresentações originais do PowerPoint e slideshows de fotos por uma taxa ou grátis ou não.) Confira PowerShow hoje - gratuitamente. Existe realmente algo para todos

No comments:

Post a Comment