Wednesday 29 November 2017

Resiko cairan dalam konteks pelaburan forex


Investasi merupakan kata yang tidaklah asing di telinga kita, namun apakah hakikat dari investasi itu sendiri Investasi sering didefinisikan sebagai menempatkan uang atau modal demi hasil atau bunga dengan carmen membeli properti, saham, obligaçao do lain-lain, namun secara umum investasi dapat di pahami sebagai Meluangkanmemanfaatkan waktu, uang atau tenaga demi keuntunganmanfaat di masa datang. Jadi pada dasarnya investasi adalah membeli sesuatu yang diharapkan bisa dijual kembali di masa yang akan datang dengan nilai yang lebih tinggi. Mengapa kita perlu berinvestasi Ada banyak alasan untuk ini, salah satunya adalah persiapan masa depan sedini mungkin melalui persiapan perencanaan kebutuhan yang disesuaikan dengan kemampuan keuangan saat ini. Seperti kita tahu sejalan dengan waktu nilai mata uang bisa berkurang karena adanya inflasi, yaitu misalnya kenaikan harga barang dan jasa, inflasi inilah salah satu alasan utama mengapa kita perlu berinvestasi, baik atas dana atau aset yang sudah ada atau yang akan kita miliki ágar nilai - Nya dapat dipertahankan dan tentu saja diharapkan meningkat. Dari uraian diatas dapat di tarik 4 hal utama alasan berinvestasi yaitu: Adanya kebutuhan masa depan atau kebutuhan saat ini yang belum dapat terpenuhi Adanya kebutuhan untuk melindungi nilai aset yang telah dimiliki Adanya keinginan untuk menambah nilai aset yang sudah ada Resiko merupakan bagian dari investasi, karena Keadaan di masa depan yang juga tidak pasti dan tak dapat diprediksi secara akurat. Hasil investasi yang didapat bisa saja tidak sesuai dengan harapan, bahkan bisa berlawanan dan menghasilkan kerugian, karena seseorang tidak dapat sepenuhnya mengelak dari resiko yang ditimbulkan oleh ketidak pastian, maka dalam konteks inilah investasi menjadi bagian dari kehidupan, secara sengaja maupun tidak orang selalu berinvestasi, Belajar, bekerja dan berbisnis bisa dipahami sebagai suatu investasi, investasi dapat dilihat sebagai suatu proses menentukan pilihan, tidak hanya untuk menambah kekayaan tetapi juga mempertahankan dan melindungi apa yang sudah ada. Tabungan dan déposito Memiliki tabungan di bank adalah cara investasi yang paling sederhana, praktis dan mudah, didukung dengan likuiditas dan kemudahan pengambilan sewaktu-waktu, banco juga relativo sangat aman, karena hingga kini simpanan di bank dijamin oleh pemerintah. Bank juga memberikan bunga, besar dari bunga tergantung pada jenis simpanan dengan prinsip semakin besar dan lama orang menyimpan dana di bank umumnya semakin besar pula bunganya. Deposito sendiri mirip dengan tabungan namun dengan jangka waktu tertentu, bunga yang di tawarkan de deposito relativo lebih tinggi dari bunga tabungan, namun bila deposito diambil sebelum jangka waktunya maka akan dikenakan penalti. Obligasi adalah surat hutang dengan jangka waktu tertentu. Obligasi dapat diterbitkan oleh perusahaan, pemerintah ataupun lembaga lainnya. Imbalan dari obligasi adalah modal pokok investasi plus kupon bunga, kupon bunga ini besarnya sudah ditentukan sekian persen dan umumnya lebih tinggi dari suku bunga banco ataupun surat berharga lainya yang dianggap aman, mengingat resiko obligasi yang relatif lebih tinggi. Pembayaran kupon bunga dilakukan secara berkala, misalnya 3 bulan atau 6 bulan atau tahunan. Pembayaran pokok investasi sendiri dilakukan saat obrigada jatuh tempo, yaitu tanggal dimana obrigasi habis masa berlakunya. Saham merupakan bukti kepemilikan (ekuitas) bukan surat utang. Membeli saham berarti memiliki sebagian dari perusahaan, artinya juga anda berbagi resiko dengan emiten (penerbit saham). Bila emitem mendapat laba, sebagian akan dibagikan kepada pemegang saham dalam bentuk dividem. Membuka usaha baru Membuka usaha baru juga merupakan bentuk dari investasi. Alasan mengapa orang membuka usaha baru, selain potensi hasil yang tak terhingga juga bisa ágar bisa melakukan pekerjaan yang benar-benar disukai, mengembangkan kreativitas individual dan juga mencapai kemandirian finansial. Perlu diingat bahwa resiko membuka usaha baru relatif besar, kerugian usaha bisa sampai pada kebangkrutan yang bisa lebih dari menghabiskan modal. Selain itu dibutuhkan juga dedikasi waktu, ketrampilan, keseriusan, determinasi dan mungkin juga bakat. Salah satu pilihan yang relativo aman, selama tidak ada resiko gejolak politik maka rumahtanah tak akan berkurang. Juga potensi hasil investasinya yang berupa nilai jual yang terus meningkat dan hasil dari sewa. Berinvestasi di properti memerlukan jumlah dana relativo besar dan juga komitmen jangka panjang, karena meski nilainya akan terus meningkat, kendala likuiditas yaitu penjualan kembali properti yang tidak mudah dan memakan waktu lama. Pembelian perhiasan seperti emas juga bisa menjadi sarana investasi, selain bisa dijual kembali dengan relatif mudah, harga emas juga terus meningkat dari waktu ke waktu, walaupun harga jualnya lebih rendah ada nilai guna yang telah dipakai. Pembelian emas juga melindungi dari depresiasi mata uang, karena harga emas meningkat seiring dengan inflasi hal ini mirip dengan menyimpan dana dalam bentuk valuta asing, keduanya sama-sama melindungi dari resiko penurunan nilai mata uang. Investasi dalam bentuk benda-benda koleksi seperti karya seni, meskipun banyak pertimbangan non-ekonomi dalam investasi dibidang ini, namun perlu diingat bahwa nilai untuk barang kolektibel meskipun cenderung naik tapi tak terukur, dan juga kendala likuiditas dimana sulit menjual kembali dan memperkirakan nilai jualnya. Pasar ini muncul dari timbulnya transaksi para a frente, yaitu transaksi dilakukan hari ini tetapi pembayaran dan penyerahan komoditas dilakukan di kemudian hari yang telah ditetapkan. Transaksi ini melindungi pembeli dan penjual dari fluktuasi harga yang tidak diharapkan. Perbedaan waktu antara transaksi dengan penyerahan komoditas yang bisa sampai berbulan-bulan dimanfaatkan oleh para spekulan untuk memperdagangkan kontrak para a frente tersebut. Spekulan ini tidak memproduksimengkonsumsi produk tersebut, kontrak diperdagangkan dengan harapan keuntungan dari fluktuasi harga dimasa datang akibat perubahan pasokan. Pasar berjangka ini semula hanya diproduk komoditas, namun kemudian meluas ke pasar modal, pasar uang dan valas. Bagi seseorang yang ingin investan di pasar uang atau passando modal tetapi tidak mempunyai keahlian atau tidak mempunyai waktu dapat berinvestasi di reksa dana. Reksa dana adalah wadah yang menghimpun dana dari para investidor untuk kemudian dikelola por Manajer Investasi ke berbagai instrumen investasi. Instrumen investasi yang bisa dipilih ada bermacam-macam misalnya obrigasi, saham atau campuran antara obligasi dan saham. Selain itu reksa dana berbasis instrumen hutang jangka pendek yang jatuh temponya kurang dari 1 tahun yaitu reksa dana pasar uang. Beberapa Bentuk Urusniaga Saham amp Hukum Shariah (Atualizado) Beberapa Bentuk Urusniaga Saham amp Hukum Shariah (SIla baca penambahan hukum T3 e Kontra di bawah sekali - atualizado pada 8 Ogos 07) Zaharuddin Abd Rahman Penulisan ini hanya mampu menyertakan beberapa info ringkas berkaitan sebahagian bentuk urusniaga saham dan hukumnya sahaja. Ia dibuat dalam bentuk ringkas bagi pembacaan orang awam dan bukan tujuan pengkajian akademik. Saya juga hanya mampu untuk mengulas sebahagian bentuk yang popular sahaja buat ketika ini. Ini berlaku disebabkan masih banyak isu dan teknik yang digunakan belum diperbincangkan oleh ulama kontemporari dengan mendalam. Saya juga cuba menggunakan bahasa yang semudah mungkin agar pembaca awam dapat memahaminya. Urusniaga di bursa saham telah diperbincangkan banyak kali dalam pelbagai persidangan ulama dan pakar kewangan sedunia. Keputusan Kesatuan Fiqh Antarabangsa (pada 9-14 Mei, 1992) dan Majlis Kajian dan Fatwa Eropah dalam keputusannya (71) 63 antara lainnya menyebut: - Penyertaan Dalam Pembelian Saham Hukum membeli saham pada asalnya adalah sama dengan hukum bersyarikat atau musharakah atau rakan kongsi. Ia adalah harus menurut Shariah dari al-Quran e Hadith. (Al-Mughni, Ibn Quddamah, 53) Dalil dari Al-Quran. 160116071605 15881585160315751569 16011610 15751604157916041579 Ertinya. Quotdan mereka berkongsi dalam 13 (An-Nisa. 12) 157116061575 1579157516041579 15751604158815851610160316101606 16051575 16041605 161015821606 157115811583160716051575 15891575158115761607 Ertinya. Nabi menyatakan: quot Aku orang ketiga bersama dua orang yang bersyarikat selagi mana tiada salah seorang yang mengkhianati rakannyaquot (Riwayat Abu Daud) Antara syarat umum yang telah diletakkan dalam hal menyertai aktivti urusniaga saham ini adalah: - a. Penubuhan dan penyertaan sebuah syarikat yang patuh Shariah di dalam bursa adalah harus. B. Tiada sebarang perbezaan pandangan bahawa menyertai atau membeli saham syarikat yang asas utama perniagaannya adalah haram seperti memberi pinjaman Riba atau berniaga barangan yang diharamkan adalah tidak dibenarkan sam a sekali. Majoriti ulama dunia mengharuskan penjualan dan pembelian di bursa kerana: - 1- Syarat Ijab Qabul telah terlaksana dalam pembelian dan pemilikan saham. 2- Majlis Pengarah syarikat telah mewakili seluruh pemegang saham dalam pelaksanaan syarikat mereka. Justeru, antara para ulama besar yang mengharuskannya adalah Syeikh Mahmud Syaltut, Syeikh Ali Khafif, Syeikh Muhammad Abu Zahrah, Dr. Muhammad Yusof Musa dan ramai lagi. (At-Takaful Al-Ijtima39ie, Abu Zahrah, 2184 As-Syarikat. Ali Khafif, hlm 96 Al-Mualamat Al-Maliah, Uthman Syabir, hlm 206) Sedikit Pertikaian Hukum Berkongsi syarikat Dengan Bukan Islam Tidak dinafikan terdapat perbincangan dan pertikaian berkenaan keharusan Membeli saham patuh shariah yang majoriti pemilikannya dimiliki oleh individu bukan Islam. Terdapat sebahagian ulama yang tidak membenarkannya dan ada juga yang menganggapnya sebagai makruh. Ia berdasarkan riwayat Ibn Abbas R. A. 16041575 157815881575158516031606 161016071608158316101575 160816041575 1606158915851575160616101575 160816041575 160515801608158716101575 160216041578 16041605 160215751604 16041575160616071605 16101585157616081606 160815751604158515761575 16041575 161015811604 Ertinya. Berkata Ibnu Abbas, Jangan kamu bersyarikat dengan Yahudi, Nasrani atau Majusiquot. Maka aku (Ibn Hamzah) bertanya quot Mengapa tidakquot Jawab Ibn Abbas. Kerana mereka melakukan riba dan riba tidak halalquot (Al-Mughni, Ibn Quddamah, 53 Al-Muhazzab, 1345) Hadith di atas menjadikan Imam As-Syafie menganggap ber39musharakah39 dengan bukan Islam adalah makruh. Manakala Imam Ahmad, Awzaie dan Hasan al-basri menganggapnya harus. Imam Ibn Quddamah juga mengatakan kata-kata Ibn Abbas tadi hanyalah pandangan seorang sahabat dan tidak pula tersebar di kalangan sahabat lain. Manakala Khalifah Umar al-Khattab berpandangan harusnya dengan iktikad ianya dari pendapatan mereka yang halal sebagaimana Nabi SAW diriwayatkan membeli makanan dari Yahudi dan mencagarkan baju besi baginda SAW. (Al-Mughni, Ibn Quddamah). Pandangan mengharuskan dengan melihat kepada perincian aktiviti syarikat ini disokong kuat oleh ulama besar kontemporari seperti Syeikh Mustafa Az-Zarqa. Beliau menolak pengharaman umum ke atas penyertaan di bursa saham. (Al-Muamalat Al-Maliah, Syabir, hlm 210) Justeru selagi mana urusniaga syarikat adalah menepati Shariah, ia adalah sah walaupun terdapat rakan kongsi bukan Islamismo eang samada diketahui atau tidak bahawa modalnya dari yang haram. Ia juga dikuatkan Oleh riwayat berikut: - 158516081609 157516041582160415751604 1576157315871606157515831607 15931606 1593159115751569 160215751604 160616071609 1585158716081604 1575160416041607 15931606 160515881575158516031577 1575160416101607160815831610 160815751604160615891585157516061610 157316041575 15711606 1610160316081606 15751604157616101593 1608157516041588158515751569 157616101583 157516041605158716041605 Ertinya. Diriwayatkan oleh al-Khallal dengan sanadnya dari Ato39 berkata. Rasulullah SAW melarang dari bermusharakah dengan Yahudi dan nasrani kecuali jika jual belinya ditangan orang Islã (menuruti Shariah) quot (Al-kafi fi Fiqh al-Hanbali, 2257 Al-Mubdi39. Ibn Mufleh, 54 Ibn Qayyim. Dhoif sanadnya kerana mursal. Ahkam Ahli Zimmah, 1556) Oleh kerana di Malaysia, telah wujud Jabatan Modal Islamismo di Bawah Suruhanjaya Sekuriti Malásia yang antara lain telah mengeluarkan senarai Sekuriti (Syarikat) Patuh Shariah, justeru sebarang pembelian saham yang termasuk dalam senarai ini adalah harus pada asalnya. Rujuk sc. my dan dapatkan senarai tersebut dengan percuma. Ketika ini sekitar 80 dari 889 sekuriti (saham) yang tersenarai di Bursa Saham Kuala Lumpur adalah patuh Shariah atau disahkan halal. Jumlah 39 capitalização de mercado39 pula mencecah RM 343 bilhões. Dari 10 buah sekuriti yang terbesar de BSKL, 5 antaranya adalah patuh Shariah yang membawa kepada wujudnya KLSE Syariah Index pada tahun 1999 (sc. mycapitalmyOct03htmlMasICM. html) Kebanyakan ulama kontemporari berpendapat tatkala anda membeli saham sesuatu syarikat, anda sebenarnya telah memiliki sebahagian kepentingan equiti syarikat Tersebut, ini bermakna sebagai pemegang saham, anda dikira sebagai rakan kongsi dari sudut pandangan Islam. Justeru, sebagai rakan kongsi, anda terdedah kepada risiko mendapat kerugian atapun kelebihan keuntungan. Hal ini menjelaskan bahawa hukum asal pembelian saham adalah halal kerana ia didasari aqad 39Musyarakah39. Pembelian saham harus dibuat melalui 39broker39 atau 39remiser39. Tugas mereka biasanya adalah menentukan nilai pasaran dan coraknya, mengiklankan sebarang aset untuk jualan, menayangkan beberapa aset kepada pemebli yang berpotensi, menasihati pelanggan dalam tawaran yang diterima, sebagai wakil untuk membeli dengan upah tertentu. Sekadar menjadi wakil kepada pelanggan serta mengambil upah, ia adalah harus dalam Shariah menurut hukum 39Al-Wakah bil Ujr39 (agen dengan upah) yang selagi mana sekuriti (saham) yang dibelinya juga adalah patuh Shariah. Sebarang pembelian saham tidak patuh Shariah akan menyebabkan keuntungan hasil dari upah Belian tadi juga adalah haram. Sebagaimana disebutkan 160815711606 1575160416041607 157315841575 158115851605 1588161015741575 158115851605 1579160516061607 Ertinya. ............................................................................................. Haram sebagaimana hadith di atas. Fungsi broker juga adakalanya menjadi sebagai orang tengah dengan banco atau mana-mana Institusi kewangan Riba untuk memberikan pinjaman dengan 39interest39 kepada pelanggan untuk membeli saham yang dijanka baik dan akan naik adalah haram disebabkan keterlibatan dengan Riba tadi. Teknik pembelian amp Hukum Berikut beberapa cara yang yang biasa digunakan dan disertakan makluman hukumnya secara ringkas: - Jualan singkat ialah tindakan seseorang menjual sekuriti (saham) yang tidak dimilkinya pada masa jualan. Secara umumnya, 39short selling39 terlibat dengan pinjaman sekuriti (saham) dan kemudian menjualnya dengan andaian ia boleh dibeli semula dengan harga yang lebih murah, hasilnya ia akan beroleh keuntungan hasil perbezaan harga tadi, dalam konteks ini, proses jualan seolah-olah telah diterbalikkan. Isu shariah di sini adalah di dalam Islam, sekiranya seseorang ingin mendapatkan untung dari sesuatu saham, mereka mestilah memiliki saham itu terlebih dulu. Nabi SAW menyebut: - 16041575 157815761593 16051575 160416101587 1593160615831603 Ertinya. QuotJangan kamu jual sesuatu yang tidak kamu milikiquot Justeru, para ulama berpendapat jualan ini adalah diharamkan. (Dr Ma39bad Ali Al-Jarihi, Al-Aswaq Al-Maliah, 1134 Ahkam al-Aswaq Al-maliah, Dr. Muhd ​​Sabri Haron, hlm 269) Walaubagaimanapun, Majlis Penasihat Shariah Suruhanjaya Sekuriti Malásia telah membuat keputusan bahawa jika venda curta dibuat secara khas Dan terkawal (venda curta regulamentada), e adalah harus. Rujuk Suruhanjaya Sekuriti untuk info lengkap berkenaan Regular Short Selling yang dibuat atas konsep Ijarah dengan beberapa pengecualian berdasarkan konsep Istihsan. (Keputusan Majlis Penasihat Shariah Suruhanjaya Sekuriti, Edisi Kedua, hlm 79) 2) Margem de negociação ou compra Margem comercializada adalah membeli saham dengan menggunakan wang yang dipinjam dari broker. Kebiasaannya faedah akan dikenakan atas pinjaman ini. Jika ini berlaku, hukum menggunakan kaedah ini adalah haram disebabkan pinjaman Riba tadi. Selain itu ia juga amat berisiko buat pelabur kerana jika saham yang dibelinya rugi, ia akan menanggung kerugian berganda. (Ahkam al-Aswaq Al-maliah, Dr. Muhd ​​Sabri Haron, hlm 271 en. wikipedia. orgwikiMargintrading) Takrifnya adalah. Satu kontrak yang mana hak diberikan (tetapi tidak menjadi kewajiban) kepada pemegangnya untuk membeli atau menjual sesuatu saham yang dipersetujui pada harga yang ditentukan. Tiada kewajiban bagi penempah untuk memenuhi tuntutan kontrak bagi yang membeli item yang ditempah, tetapi penjual hak item itu, wajib memenuhi tuntutan kontrak (AAOIFI Shariah Standard, hlm 356). Terdapat juga sebahagian 39options39 yang menyebut bahawa jika salah satu pihak menolak untuk melakukan transaksi pada tarikh yang ditentukan, i perlu membayar gantirugi yang telah ditentukan jumlahnya di awal tadi. Ia juga adalah haram menurut para ulama Islam. (Al-Ashum Wa - Como Sanadat Wa Ahkamuha. Dr. Ahmad Al-Khalil, hlm 208) Secara kesimpulan, ia juga instrumen konvensional yang diharamkan. Day trading merujuk kepada praktis menjual sesuatu saham pada hari yang sama ia dibeli iaitu sebelum pasaran ditutup pada hari itu. Para ulama berbeza pandangan dalam menentukan hukumnya, sebahagian besar berpendapat ianya harus kerana saham yang telah dibeli adalah hak milik penuh pembeli, ia boleh menjualnya pada bila-bila masa yang dikehendakinya. Walaubagaimanapun, terdapat sebahagian ulama yang lain berpendapat jika ia dijual pada hari yang sama, elemen spekulasi menjadi besar dan boleh menjadikannya sebahagian dari perjudian. Swing trading bererti pembeli saham akan menyimpan sahamnya sekitar satu hingga empat hari. Kemudian akan menjualnya semula apabila didapati harga lebih tinggi dari harga beliannya. Kejayaan lsquoswing trading39 tertakluk kepada sejauh mana bijaknya pelabur memilih saham yang ingin dibeli. Biasanya para pelabur sebegini akan mengunakan analisa teknikal bagi memilih sebarang sekuriti (saham) yang mempunyai potensi ini. Saya tidak melihat terdapat sebarang masalah Shariah dalam urusniaga lsquoswing trading39 ini selagi ia tidak melibatkan hutang dengan faedah dan sahamnya patuh Shariah. 6) Intervalo de negociação Para pelabur yang menggemari lsquorange trading39 biasanya akan memerhatikan turun naiknya sesebuah saham yang sedang ditekuni. Menurut teori sebahagian pengkaji saham, setiap kali nilai sesuatu saham itu naik tinggi, akan jatuh kembali dan akan naik kembali. Kumpulan pelabur jenis ini akan cuba memanfaatkan peluangnya dengan membeli saham tersebut sebelum harga benar-benar jatuh di tahap terbawah. Setelah itu, ia akan menunggu agar Harga saham tadi naik kembali lalu menjualnya bagi mendapat untung hasil perbezaan harga beliannya dan jualan semasa. Dengan itu, ia dapat membeli dengan harga yang murah dan menjual ketika mahal. Saya tidak sempat membuat semakan terperinci perbincangan para ulama berkenaan hal ini. Malah perbincangan tentang hukumnya hampir tidak ada dalam perbincangan kitab-kitab dan tesis kontemporari yang sempat saya semak. Kemungkinan ia dianggap termasuk dalam pembelian saham biasa dan penjualan juga biasa yang mana hukumnya adalah halal. Walaubagaimanapun, tidak dinafikan unsur spekulasi yang mirip kepada perjudian boleh menjadi semakin ketara di sini. Ini kerana, pembelian saham yang tulen lagi halal adalah didasari por pembelian hak pemilikan dalam sesebuah syarikat didorong oleh potensi masa hadpan yang cerah dan kualiti bisnes yang dijalankan. Walaubagaimanapun, dalam hal lsquorange trading39, ia seolah-olah tidak memberikan fokus utama kepada bisnes syarikat itu dan potensinya, sebaliknya apa yang menjadi keutamaan adalah lsquotrend39 jatuh naik harganya sahaja. Justeru, di masa ketiadaan mana-mana fatwa yang sempat saya temui dalam hal ini. Saya menasihatkan agar mana-mana pelabur yang ingin membuat cara ini memberikan perhatian lebih kepada potensi saham dan bisnesnya berbanding berspekulasi harga sahaja bagi mengelakkan syubhah dalam pembeliannya. Ia adalah samada saham biasa atau saham istimewa yang digunakan sebagai cagaran untuk sesuatu hutang dari pihak lain. Yang mana hutang tadi adalah suatu hutang yang telah ditetapkan kadar faedah tertentu. Sesuatu hutang yang dijamin ini boleh bertukar kepada pemilikan saham dengan syarat-syarat yang tertentu dan denan kadar pertukaran yang telah dipersetujui. Di ketika ini, hukum lsquoloan stock39 yang ada di pasaran adalah haram menurut Islam kerana ia akan memasukkan sekali jumlah faedah atau Riba dari pinjaman tadi. 8) Waran Panggilan (Call Warrant) Warran panggilan adalah satu hak, tetapi bukan kewajiban untuk membeli sesuatu asset atau saham dengan kuantiti tertentu dengan harga tertentu dalam tempoh masa yang tertentu. Ia diterangkan oleh investitopedia sebagai quotA warrant que dá ao titular o direito de comprar a ação subjacente por um preço acordado, em ou antes de uma data específica Call warrant adalah harus menurut Majlis Penasihat Shariah Suruhanjaya Sekuriti dengan syarat saham yang berkaitan dengan waran ini ialah saham patuh Shariah. (Keputusan Majlis Penasihat Shariah, hlm 66) 9) Saham Keutamaan (Preferências) Antara keterangan bagi saham keutamaan adalah seperti berikut: - Uma classe de propriedade em uma corporação que tem uma reivindicação maior sobre os ativos e ganhos do que ações ordinárias. O estoque preferencial geralmente tem um dividendo que deve ser pago antes dos dividendos aos acionistas comuns e as ações geralmente não possuem direito de voto. Os detalhes precisos quanto à estrutura das ações preferenciais são específicos de cada corporação. No entanto, a melhor maneira de pensar em ações preferenciais é como um instrumento financeiro que possui características de dívida (dividendos fixos) e patrimônio (valorização potencial). Também conhecido como quotpreferred sharesquot. (Investidopediatermsppreferredstock. asp) Majlis Fiqh Antarabangsa, Dallah Al-Barakah e Majlis Fatwa Eropah memfatwakan pembelian saham keutamaan adalah haram. Antara ciri yang menjadikannya haram adalah kerana. - a - ia mempunyai unsur jaminan modal, b - pulangan yang terjamin biasanya jika tiba-tiba satu bulan tiada sebarang keuntungan boleh dibahagikan oleh syarikat, pihak pemegang saham keutamaan tetap akan dibayar juga secara terkumpul (cumulativo). Ini bermakna semua pemegang saham jenis ini dijamin keuntungannya. Ini jelas bertentangan dengan hukum Shariah. C - Mendapat keutamaan untuk diberikan pembayaran di ketika pembahagian keuntungan dan 39liquidation39. Malah jika syarikat menghadapai masalah dan ditutup sekalipun, pemegang saham ini akan mendapat kembali nilai awal sahamnya tanpa sebarang kerugian. (Al-Muamalat Al-Maliah al-Mu39asiroh, Dr. Uthman Syabir, hlm 205) Di dalam Islam, di dalam sebuah persyarikatan, tidak sepatutnya terdapat sebarang keutamaan kepada mana-mana rakan kongsi dan mereka patut diberikan hak sama rata. Kecuali nisbah pembahagian keuntungan sahaja yang boleh dipersetujui bersama. Bagaimanapun, fatwa ini juga menjelaskan bahawa jika keutamaan yang dimaksudkan hanya terhad kepada beberapa hal prosedur dan pengurusan semata-mata. Ia adalah halal. Disebutkan takrifnya oleh web bursa Malaysia sebagai: - Não há entrega física de ações no âmbito do CDS. Em vez disso, o CDS usa um simples sistema de entrada de livros para acompanhar o movimento de ações que surgem de negócios afetados na Bursa Malásia. Por exemplo, se você é um comprador de compartilhamento A, sua conta CDS será creditada com a Ação A e a conta do vendedor mostrará um débito da Ação A. Os vendedores devem ter ações adequadas em suas contas CDS às 12h30 na conta T2 e comprador Será creditado em T3 com as ações, sendo T a data da transação. Atau secara mudahnya T3 bererti urusniaga pembelian saham dibuat sebagai contoh pada hari Isnin, tetapi pembayaran bagi pembelian tadi akan diselesaikan dalam sebelum atau pada hari khamis (dalam masa 3 hari). Pemilikan saham akan bertukar milik sejurus selepas transaksi walaupun pembayaran belum dibuat. Walaubagaimanapun, jangan disangka bahawa di antara tempoh 3 hari itu, seseorang mempunyai masa untuk membatalkan urusniaga. Urusniaga telah termeterai pada hari urusniaga iaitu hari isnin dalam contoh di atas cuma proses pertukaran dan pembayaran sahaja yang belum dibuat. (Investopedia) a) Jika pembeli punyai wang secukupnya dari awal Jika pembeli membeli sekuriti patuh Shariah dengan cara T-3, beliau juga sememangnya telah mempunyai wang yang cukup dalam akaunnya sebanyak nilai pembelian sahamnya dari hari pertama lagi. Kemudian ia menjualnya apabila dilihat harganya menaik walaupun sebelum sampai tempoh pembayaran dibuat. Menurut keterangan di dalam web bursa Malásia (bursamalaysiawebsitebmbursabasics) seseorang yang ingin membeli mestilah mempunyai wang yang mencukupi untuk lsquocover39 harga ysaham yang dibeli dan juga kos transaksi. Tatkala itu saya berpandangan bahawa hak milik sekuriti yang dibeli telah sempurna dan ia juga memang mempunyai wang yang mencukupi bagi tujuan pembelian itu walaupun belum sampai hari perlu bayar, tatakala itu, belian dan jualannya adalah sah. Adapt jika si pembeli tidak mempunyai wang yang cukup di dalam akaunnya pada waktu pembelian, tetapi hanya dipinjam dari wang corretor dengan kadar faedah tertentu dengan harapan harga akan menjadi lebih tinggi dari apa yang dibeli, Ini dilakukan bagi membolehkannya menjual sekuriti yang duibelinya sebelum sampai masa perlu Bayar dan membuat keuntungan atas angin kerana membeli tanpa modal sebenar. Bagi saya urusniaga seperti ini (jika berlaku) ia tidak syak lagi mempunyai unsur Riba (jika modal yang dipinjam punyai interest), Sekiranya tiada punyai sebarang lsquointerest39, ia masih mempunyai elemen perjudian kerana ia benar-benar bergantung kepada nasib dan harapan harga akan naik. Pembeli pula tiada sebarang wang yang mencukupi, ia hanyalah bergantung kepada wang broker yang mengabuinya. Tatkala itu transaksi ini tidak halal. Wallahu39alam. B) Jika pemilikan sekuriti (saham) tidak bertukar dengan serta merta pada hari urusniaga dijalankan, ia adalah haram kerana ia tergolong dalam larangan nabi jual hutang dengan cara hutang. Dalil larangannya: 1571 1606 15751604160615761610 158916041609 1575160416041607 1593160416101607 1608158716041605 160616071609 15931606 157616101593 157516041603157516041574 1576157516041603157516041574 Ertinya. QuotSesungguhnya Nabi SAW melarang dari menjual hutang dengan hutangquot (Riwayat Ad-Dar Qutni At-Tabrani, Al-Hakim. Sohih atas syarat Imam Muslim Naylul Awtar. No 2187 5174) Imam Ahmad, Ibn Munzir, Ibn Rusyd, Ibn Quddamah, Ibn Taymiah. As-Syubki dan Imam As-Syawkani menyebutkan bahawa telah Ijma39 seluruh ulama bahawa haram membeli secara tangguh serahan barang dan juga tangguh serahan bayarannya. (Al-Mughni, 453 Bidayatul Mujtahid, 2162 Az-zarqani ala Muwatta, 3308) Maksudnya, jika membeli sesuatu saham, dan pembayaran akan dibujo dalam masa 3 hari dan pertukaran milik juga hanyaa akan dibuat dalam 3 hari. Ia diharamkan kerana tergolong dalam larangan hadith di atas. Bagaimanapun, jika pertukaran milik saham berlaku di waktu transaksi, hanya pembayaran dalam masa 3 hari, maka ia halal. Menfut kefahaman saya, pembelian saham secara kontra adalah tindakan membeli saham tanpa mempunyai wang yang cukup didalam akaun. Apa yang dibuat adalah atas dasar andaian dan teka-teka bahawa harga saham yang dibelinya akan naik sbeelum sampai hari wajib bayar. Urusniaga seperti ini dinamakan kontra dan ia telah larang untuk dilakukan di Malaysia. Dahulu, ia memang berlaku terutama sewaktu T 7 diamalkan iaitu hari pembayaran adalah tujuh hari selepas transaksi. Hukum bagi transaksi kontra ini adalah perjudian pada pandangan Islam dan diharamkan. Zaharuddin Abd Rahman

No comments:

Post a Comment